Juli 2020
De stichting ‘Vrienden van de Reestkerk’, in 2010 in het leven geroepen, zet zich in voor behoud van het Rijksmonument “de Reestkerk” (1852), de Reestkamer (2014) en het monumentale Van Loo orgel (1867).
De eerste statuten waarin dit beschreven is dateren van 17 maart 2010. De statuten zijn voor het laatst gewijzigd op 18 september 2020.
De Reestkerk en Reestkamer zijn eigendom van de Protestantse Gemeente Oud Avereest Balkbrug.
De Stichting Vrienden van de Reestkerk en Reestkamer huurt de Reestkerk en Reestkamer van de Protestantse Gemeente Oud Avereest Balkbrug en exploiteert het geheel.
Het onderhoud van het onroerend goed wordt geregeld door de Protestantse Gemeente.
Door laatste de statutenwijzigingen en een convenant tussen de Protestantse Gemeente en de Stichting Vrienden van de Reestkerk en Reestkamer kan de stichting als zelfstandige eenheid functioneren.
Om het behoud van de schitterende Reestkerk en Reestkamer, gelegen in het mooie Reestdal, te realiseren is het mogelijk de Reestkerk en Reestkamer te huren van de Stichting.
Er kunnen allerlei activiteiten georganiseerd worden waardoor een zo groot mogelijk publiek de sfeer van de Reestkerk en Reestkamer kan proeven. Te denken valt aan o.a. aan symposia, kamermuziek, optreden van een koor, kerkdiensten, trouw- en rouwdiensten, burgerlijk huwelijk en geregistreerd partnerschap, exposities en workshops. Ook workshops in de natuur rondom de kerk zijn mogelijk.
Door het verwerven van financiële middelen en het beheer daarvan willen we het behoud van de Reestkerk realiseren. Bij de strategie wordt vermeld hoe de financiële middelen worden verkregen en hoe het vermogen beheerd en besteed wordt.
Visie
De stichting wil de naam “Reestkerk” als merknaam in de markt zetten. Deze naam staat voor hoge kwaliteit van hetgeen de Reestkerk biedt. De naam “Reestkerk” moet een begrip worden voor mensen als schitterend rijksmonument met een brede sociaal-cultureel-maatschappelijke functie. Door meer naamsbekendheid verwacht de stichting dat de Reestkerk en Reestkamer vaker verhuurd kunnen worden.
Strategie
Een goede strategie is nodig om onze missie te doen slagen. Hiertoe hanteren wij de volgende overwegingen;
- Een goede en effectieve PR is noodzakelijk om de merknaam “Reestkerk” in de markt te zetten.
- Netwerken zijn enorm belangrijk voor het verder ontwikkelen van de functie van de Reestkerk.
- Ook transparante en betrouwbare communicatie volgens het “Be good and tell it” principe naar de “buitenwereld” via de juiste media over geslaagde activiteiten is belangrijk.
- Voor de continuïteit van de sociaal-culturele-maatschappelijke functie van de Reestkerk is het noodzakelijk om financiële middelen te verkrijgen. Dit door bijdragen van donateurs, het verkrijgen van legaten, kaartverkoop voor activiteiten, door huuropbrengsten en giften.
- Het vermogen van de stichting is ondergebracht op spaarrekeningen en bankrekeningen. De financiële middelen worden gebruikt voor betalen van huur aan de Protestantse Gemeente, onderhoud inventaris van de Reestkerk en Reestkamer, voor reservering van vervanging inventaris en audio-visuele middelen, promotie-activiteiten. De balans en winst/verliesrekening worden gepubliceerd op de website.
- We willen allerlei activiteiten organiseren die passen bij het karakter van de Reestkerk en Reestkamer. Het is vooral de bedoeling dat mensen kunnen genieten in en van een sfeervolle ambiance.
- Zonder vrijwilligers is het onmogelijk om de doelen te realiseren. Daarom is het belangrijk om mensen te interesseren om vrijwilliger te worden en te blijven. Een goede sfeer onder vrijwilligers is een must en daar moet het bestuur zorg voor dragen. Ook moet het bestuur zorgen voor goede werkomstandigheden voor de vrijwilligers.
Ps. De stichting is door de belastingdienst aangewezen als culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling, RSIN 8222.07.850) waardoor giften aan de Stichting Vrienden van de Reestkerk fiscaal extra voordelig zijn.